Τρίτη θετική γνωμοδότηση έλαβε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το πρότζεκτ του αγωγού East Med. Το τελευταίο περιφερειακό συμβούλιο που ανάβει το “πράσινο” φως για τις ΜΠΕ του αγωγού είναι της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Έτσι το έργο πέρασε θετικά αλλά υπό προϋποθέσεις και από τις τρεις Περιφέρειες της Ελλάδας από τις οποίες αναμένεται να περάσει.
Πιο συγκεκριμένα, το συμβούλιο γνωμοδότησε θετικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου: «Αγωγός Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΑΦΑ) EASTMED – Ελληνικό Τμήμα» των Δήμων Μονεμβασιάς, Ευρώτα και Σπάρτης, της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας και Μεγαλόπολης και Γορτυνίας της ΠΕ Αρκαδίας, της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Οι παραπάνω περιοχές είναι τα σημεία από τα οποία αναμένεται να διέλθει το χερσαίο τμήμα του αγωγού στην Πελοπόννησο.
Πριν από το “ΟΚ” της Περιφέρειας Πελοποννήσου είχαν προηγηθεί οι θετικές γνωμοδοτήσεις τόσο της Περιφέρειας Κρήτης όσο και της Περιφέρειας Ηπείρου. Ωστόσο και στις δύο περιπτώσεις υπήρξαν αστερίσκοι όσον αφορά τη θετική απάντηση.
Ναι υπό προϋποθέσεις
Στο ίδιο μήκος κύματος βρέθηκε και η Περιφέρεια Πελοποννήσου, η οποία παρά τη θετική γνωμοδότηση έθεσε ορισμένες προϋποθέσεις.
Πιο συγκεκριμένα, ζητάει, αν είναι εφικτό , να εξεταστεί η δυνατότητα εφαρμογής εναλλακτικής λύσης ως προς τη θέση προσαιγιάλωσης στην νότια Πελοπόννησο.
Σύμφωνα με το περιφερειακό συμβούλιο στην περιοχή Αγ. Φωκά ο αγωγός περνάει μέσα από προστατευόμενη περιοχή Νatura 2000.
επιπλέον σημειώνεται πως η θαλάσσια όδευση του αγωγού στην περιοχή Μονεμβασιάς – Σπήλαιο Σολωμού, Τρύπα και Πύργος Αγίου Στεφάνου και θαλάσσια ζώνη έως ακρωτήριο Καμήλι, πρόκειται να διαταράξει την επιβεβαιωμένη παρουσία του οικοτόπου προτεραιότητας.
Επιπροσθέτως ζητάει να προστατευθούν οι παραλίες ωοτοκίας της χελώνας καρέτα-καρέτα, στην περίπτωση που ο διέλευση του αγωγού δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί από άλλο σημείο.
Τέλος , στις προϋποθέσεις που έθεσε η Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι και η υλοποίηση των ειδικών θεματικών Σχεδίων Διαχείρισης για την αντιμετώπιση πιθανών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και κινδύνων που συνδέονται με το έργο πριν την κατασκευή και μετά. Τα σχέδια να ενσωματωθούν στο Σύστημα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης και Παρακολούθησης του έργου και να εγκριθούν από την αρμόδια Αρχή Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης.
Ισχυρή θέληση ολοκλήρωσης
Την ίδια στιγμή που εντός Ελλάδας τρέχουν οι διεργασίες για τον αγωγό, άνθρωποι της εταιρείας που τον προωθεί δηλώνουν αποφασισμένοι να ολοκληρώσουν το έργο. Μάλιστα εκφράζουν και την ισχυρή πεποίθηση πως ο αγωγός είναι πιο χρήσιμος από ποτέ.
Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτηση του Διευθύνοντα Συμβούλου της IGI Poseidon, Φαμπρίτσιο Ματάνα, που παραδέχτηκε πως πράγματι υπάρχουν προκλήσεις σχετικά με το έργο ωστόσο είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο.
East Med
O αγωγός φυσικού αερίου πρόκειται να έχει μήκος περίπου 2.000 χλμ, εκ των οποίων περισσότερα από 1.400 είναι υποθαλάσσια. Από αυτά, περίπου 840 χλμ είναι στα ελληνικά νερά.
Στόχος του έργου είναι να συνδέει το Ισραήλ (θάλασσα της Λεβαντίνης) , την Κύπρο και την Ελλάδα, καταλήγοντας στην Ιταλία, και ο συνολικός προϋπολογισμός του αναμένεται να ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ. Τον Μάιο του 2020, το Έργο χαρακτηρίστηκε επίσης Έργο Εθνικής Σημασίας για την Ελλάδα.
Κλείνοντας αξίζει να σημειώσουμε πως για να φτάσουμε στην υλοποίηση του έργου υπάρχει δρόμος. Βασικά στοιχεία στην ολοκλήρωση του παζλ αποτελούν το market test που θα πραγματοποιηθεί το επόμενο διάστημα για να αναδείξει ίσως το πιο ζωτικό στοιχείο που έχει να με την οικονομική βιωσιμότητα της υποδομής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου