Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι γίνεται με τα κοντέινερ που πέφτουν από τα πλοία στη θάλασσα; Επιπλέουν ή βυθίζονται;
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά, κάθε χρόνο χάνονται κατά μέσο όρο 1,500 κοντέινερ. Κάποια από αυτά χάνονται όταν βυθίζονται τα πλοία που τα μεταφέρουν, όπως αυτά που χάθηκαν με το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων mv Rena το 2011.
Υπάρχουν όμως παρά πολλές περιπτώσεις με κοντέινερ τα οποία πέφτουν και χάνονται από τα πλοία λόγω κακοκαιρίας, όπως έγινε το 2020 με το συμβάν του ONE APUS το οποίο έχασε πάνω από 1,800 κοντέινερ όταν έπεσε σε κακοκαιρία.
Ακόμη ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και αυτό του MAERSK ESSEN το οποίο έχασε 750 κοντέινερ.
Και στις δυο αυτές περιπτώσεις δεν υπάρχει ένα πλοίο το οποίο βυθίζεται και θα πάρει μαζί του και τα εμπορευματοκιβώτια που μοιραία θα βυθιστούν και αυτά μαζί του.
Το ερώτημα λοιπόν είναι εάν θα βυθιστούν ή θα επιπλέουν.
Για να δοθεί η απάντηση θα πρέπει πρώτα μα δούμε τα χαρακτηριστικά των εμπορευματοκιβωτίων.
Ένα εμπορευματοκιβώτιο στάνταρ μεγέθους των 40 ποδιών έχει μήκος 12 μέτρα, πλάτος 2,4 μέτρα και 2.4 μέτρα ύψος, κάτι που σημαίνει ότι έχει εκτόπισμα 69 κυβικά μέτρα και χρειάζεται πάνω από 70 τόνους φορτίο για να βυθιστεί.
Το βάρος αυτό ακούγεται πολύ μεγάλο και η πρώτη σκέψη είναι ότι δεν υπάρχει περίπτωση να βυθιστεί, πολύ απλά επειδή αποκλείεται να έχει φορτίο βάρους 70 τόνων. Άρα το συμπέρασμα που μπορεί να βγει είναι ότι το κοντέινερ των 40 ποδιών δε βυθίζεται και θα επιπλέει για πάντα.
Μετά την στάνταρ διάσταση των 40 ποδιών υπάρχουν και τα κοντέινερ με την στάνταρ διάσταση των 20 ποδιών. Τα κοντέινερ αυτά έχουν διαστάσεις 5.9 μέτρα μήκος, 2.4 μέτρα πλάτος και 2.4 μέτρα ύψος ενώ αυτά χρειάζονται 34 τόνους βάρους για να βυθιστούν, κάτι που σημαίνει ότι ένα τέτοιο βάρος είναι κάτι εφικτό και άρα ίσως κάποια από αυτά να βυθιστούν κατευθείαν όταν πέσουν στη θάλασσα.
Θα πρέπει να τονίσουμε ότι όταν ένα κοντέινερ πέσει στη θάλασσα από το πλοίο είναι πολύ δύσκολο να μην υποστεί κάποια ζημιά.
Όλα τα κοντέινερ είναι κατασκευασμένα για να παραμένουν στεγανά στην κακοκαιρία και όχι στεγανά στο νερό.
Αυτό σημαίνει ότι όταν το κοντέινερ βρεθεί στη θάλασσα θα ξεκινήσει να πλημμυρίζει από κάποια ζημιά ή από τις πόρτες του και έτσι σιγά σιγά θα γεμίσει νερό.
Αυτό που θα πρέπει να δούμε είναι, όχι το νερό που θα εισρέει μέσα στο κοντέινερ, αλλά την πλευστότητα του φορτίου που περιέχει αυτό το κοντέινερ.
Ένα ωραία ο παράδειγμα στο βίντεο, είναι ότι εάν ένα κοντέινερ περιέχει δυο αμάξια, τότε μοιραία αυτό το κοντέινερ θα βυθιστεί. Το ίδιο αυτό κοντέινερ εάν περιέχει παιχνίδια για το μπάνιο δε θα βυθιστεί και θα επιπλέει.
Αυτό στην ουσία συνέβη το 1992 όταν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Laurel βρισκόταν εν πλω από την Ασία στην Αμερική όταν έπεσε σε κακοκαιρία και έχασε έναν αριθμό κοντέινερ, εκ των οποίων το ένα από αυτά περιείχε 28.000 παιχνίδια μπάνιου.
Αυτό σημαίνει ότι παρόλο που το κοντέινερ γέμισε με θαλασσινό νερό, δεν βυθίστηκε αφού η πλευστότητα των παιχνιδιών ήταν πολύ μεγάλη.
Το συμπέρασμα είναι ότι τα κοντέινερ από μόνα τους δεν επιπλέουν, εκτός εάν περιέχουν φορτίο το οποίο από μόνο του έχει αρκετή πλευστότητα για να τα κρατήσει στην επιφάνεια της θάλασσας.
Όταν αυτό όμως συμβεί γίνεται πολύ επικίνδυνο για μικρά σκάφη, τα οποία δε μπορούν μα δουν ένα κοντέινερ που έχει σχεδόν βυθιστεί, αλλά ούτε μπορούν να τα εντοπίσουν μέσω του ραντάρ, αφού ίσα που βρίσκονται λίγο πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Περιττό να πούμε ότι η σύγκρουση ενός γιοτ, ιστιοπλοϊκού, ταχύπλοου κτλ με ένα ημιβυθισμένο εμπορευματοκιβώτιο μπορεί να αποβεί καταστροφική.
Δείτε το ενδιαφέρον βίντεο που ακολουθεί:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου