Το Μετρό της Αθήνας δεν είναι απλώς ένας σύγχρονος τρόπος μετακίνησης· είναι ένα από τα πιο γερά κτίσματα της πόλης. Κατασκευασμένο σε μία από τις πιο σεισμογενείς χώρες του κόσμου, σχεδιάστηκε από την αρχή για να αντέχει σε πολύ ισχυρούς σεισμούς, ακόμα και σε καταστάσεις που θα προκαλούσαν πανικό στην επιφάνεια.
Οι σήραγγες και οι σταθμοί του αθηναϊκού Μετρό έχουν δοκιμαστεί στην πράξη: το 1999, όταν ο ισχυρός σεισμός των 5,9 Ρίχτερ στην Πάρνηθα προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές σε δεκάδες κτήρια της Αθήνας, το Μετρό άντεξε χωρίς ουσιαστικά προβλήματα. Καμία σήραγγα, κανένας σταθμός δεν υπέστη δομική βλάβη, επιβεβαιώνοντας ότι οι αντισεισμικές προδιαγραφές του είναι από τις αυστηρότερες που έχουν εφαρμοστεί ποτέ στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές της κατασκευής του, το Μετρό της Αθήνας έχει σχεδιαστεί να αντέχει σεισμούς έως και 7,0 Ρίχτερ, λαμβάνοντας υπόψη τις πλέον ακραίες σεισμικές παραμέτρους που θα μπορούσαν να εκδηλωθούν στον ελλαδικό χώρο. Αυτό το όριο δεν είναι τυχαίο: βασίστηκε σε εξαντλητικές γεωτεχνικές μελέτες, στατιστικές αναλύσεις και σε πρότυπα σεισμικής μηχανικής που υιοθετούνται σε διεθνές επίπεδο σε περιοχές υψηλής σεισμικότητας.
Οι σήραγγες του Μετρό λειτουργούν ως κλειστά, μονολιθικά συστήματα. Το γεγονός ότι βρίσκονται κάτω από το έδαφος τις καθιστά πιο ασφαλείς από τα κτίρια στην επιφάνεια. Σε έναν ισχυρό σεισμό, το έδαφος πάνω από τις σήραγγες συμπιέζεται ομοιόμορφα, μειώνοντας τις διατμητικές τάσεις και τις ρηγματώσεις που συνήθως πλήττουν τα κτίσματα στην επιφάνεια.
Επιπλέον, έχουν χρησιμοποιηθεί ειδικά μπετά με υψηλή αντοχή, αρμούς διαστολής που επιτρέπουν μικρές ελεγχόμενες παραμορφώσεις, καθώς και συστήματα ελέγχου και διακοπής λειτουργίας σε περίπτωση σεισμού, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των επιβατών. Το δίκτυο διαθέτει αισθητήρες σεισμικής δραστηριότητας, που παρακολουθούν τις δονήσεις σε πραγματικό χρόνο και δίνουν εντολή για άμεση διακοπή λειτουργίας εάν ξεπεραστούν συγκεκριμένα όρια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το Μετρό της Αθήνας κατατάσσεται μαζί με άλλες ανθεκτικές υπόγειες κατασκευές, όπως εκείνες στο Τόκιο και στο Λος Άντζελες, όπου οι αντισεισμικές απαιτήσεις είναι ακόμα υψηλότερες λόγω των τεράστιων ρηγμάτων που διατρέχουν τις περιοχές αυτές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μεγάλα σεισμικά γεγονότα παγκοσμίως, όπως ο καταστροφικός σεισμός του Κόμπε στην Ιαπωνία το 1995 (6,9 Ρίχτερ), τα υπόγεια δίκτυα που είχαν κατασκευαστεί με σωστή αντισεισμική μέριμνα υπέστησαν πολύ λιγότερες ζημιές σε σύγκριση με τα υπέργεια κτίσματα.
Έτσι, παρά την αίσθηση που δημιουργείται συχνά ότι οι υπόγειες κατασκευές είναι επικίνδυνες σε σεισμούς, στην πραγματικότητα το Μετρό της Αθήνας προσφέρει ένα από τα πιο ασφαλή καταφύγια σε περίπτωση ισχυρού σεισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου